De wereld van E-Commerce

27-11-2019

Mensen kopen zoals bekend steeds meer online. De fysieke winkels moeten stevig concurreren met online retailers. De meeste retailers kennen al een website met een webshop en proberen hiermee in te spelen op de online behoefte van de consument. Er moet namelijk tegenwoordig 24 uur per dag en 7 dagen in de week kunnen worden geshopt. De retailers die vertrouwen op vergrijzing zullen binnenkort niet meer kunnen concurreren met de online giganten. In deze blog vertellen we je hier meer over.

De geschiedenis van E-commerce

In 1979 werd het online shoppen al geïntroduceerd, al voor de komst van het World Wide Web! In 1981 konden er bijvoorbeeld al reizen online worden verkocht, maar vanaf de komst van het World Wide Web in 1990 ontplofte E-commerce pas echt. Een jaar later werd de weg volledig vrij gemaakt voor E-commerce doordat de commerciële beperkingen werden opgeheven. In 1994 werd de eerste pizza online besteld bij Pizza hut, de eerste online bank werd opgericht en de eerste webwinkelsystemen werden geïntroduceerd. Met de komst van Google en later de sociale media platformen die wij nu kennen, is het online verkopen zo groot geworden dat het niet meer weg te denken is. Met de overname van Bol.com door Albert Heijn werd het online verkopen naar een hoger niveau getild. Producten konden op dezelfde dag nog worden geleverd bij de consument en de eerste pick-up-points verschenen. Dit alles om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. 

Wat is E-commerce?

E-commerce staat voor Electronic Commerce, waarmee het online verkopen wordt bedoeld. E-commerce is de verzamelnaam van voor transacties die digitaal worden afgehandeld. Voor het ontstaan van het internet was E-commerce al aanwezig. Alleen nog niet voor de consumentenmarkt. Tegenwoordig wordt er meer dan ooit besteld via het internet. In 2018 kende de webwinkels in Nederland een omzet van 23.7 Miljard euro, de totaal omzet van de detailhandel had een omzet van 136.4 Miljard euro. In dat jaar had 96% van de Nederlandse consumenten iets gekocht via het internet, bijna iedereen in Nederland koopt dus online.

Waarom E-commerce?

Tegenwoordig zijn er veel verkoopplatformen waarop iedereen producten kan aanbieden. Amazon, Bol.com, Marktplaats en E-bay zijn daarin de grote spelers. Via bol.com worden miljoenen producten verkocht en niet alleen door bol.com zelf. Ondernemers zonder website of webshop kunnen via bol.com hun producten verkopen, een deel van de opbrengst gaat dan naar bol.com. Zo heeft bol.com de Nederlandse en Duitse E-commerce kunnen domineren op het gebied van directe verkoop aan consumenten.

Daarnaast zijn er ook gratis mogelijkheden zoals marktplaats, de resultaten die worden behaald via dit platform tellen niet mee met de totaal omzet. Al hoe wel er ook nieuwe producten door retailers worden aangeboden. De tweedehands verkoop van producten wordt ook gratis aangeboden op Amazon, E-bay en bol.com. Hiervoor prefereert de Nederlandse consument nog altijd Marktplaats aangezien er geen deel van de opbrengst hoeft worden afgestaan aan Marktplaats. Bij Amazon, E-bay en Bol.com is dat wel het geval.

De meeste retailers zijn er van bewust dat een website met een webshop noodzakelijk is om te kunnen blijven bestaan. Met de online conversie wordt er voor extra omzet gezorgd waarvoor minder werk hoeft worden verzet. De grote retailers zijn al een langere tijd hiermee bezig, degene die daar niet aan wilde toegeven zijn tegenwoordig niet meer aanwezig op de Nederlandse markt. Neem een voorbeeld aan V&D. Deze oud Nederlandse warenhuisgigant is te laat begonnen met het online aspect van Retailing en is daarmee ook omgevallen.

E-commerce trends voor 2020

In 2020 zal de E-commerce business nog verder groeien, dat brengt een aantal trends met zich mee. We hebben de belangrijkste even voor je op een rijtje gezet.

Augmented Reality

De technologie wordt steeds beter, zo bieden tegenwoordig al veel webshops de Augmented Reality technologie aan. Met behulp van AR kan bijvoorbeeld een kamer worden gescand met behulp van de camera in je telefoon en zo naar passende producten en kleuren worden gezocht. Deze technologie zal zich in 2020 verder uitbreiden en is een goede trend om op in te spelen voor jouw website!

Offline needs Online

Veel mensen beginnen op het internet te zoeken naar producten en gaan de producten vervolgens toch in de fysieke winkel kopen. Dit omdat de winkel goed bereikbaar is of omdat het product toch met echte ogen moet worden bekeken. Schoenen moeten bijvoorbeeld gepast worden, wanneer er retourkosten worden berekend op een webshop zal de consument het niet zo snel bestellen, aangezien het risico te groot is. Om hierop in te spelen is het belangrijk dat de consument op een voor hem of haar geschikt moment naar de winkel kan komen en daar zijn of haar behoefte kan bevredigen. Door contactmomenten in te kunnen plannen of een product te kunnen reserveren in de winkel kan er al makkelijk worden ingespeeld op deze trend.

Voice Search

Een zoekopdracht typen is tegenwoordig al te veel werk, tegen de telefoon praten zonder te bellen is helemaal in. Voor 2020 wordt verwacht dat de helft van de zoekopdrachten worden gedaan met behulp van voice search. Maar wat betekent dit voor advertenties en Search Engine Optimization? Google gaat in 2020 flink op de schop omtrent zoekresultaten, als online retailer is het belangrijk om jezelf hier goed op voor te bereiden om te zorgen dat je online vindbaarheid optimaal blijft. 

Social Commerce

De generatie die het meeste online besteed zit een groot gedeelte van de dag op sociale media. Met de komst van Instagram Shopping is het een trend geworden om direct via sociale media platformen producten te kunnen kopen. Dit zal in 2020 alleen nog maar verder toenemen. Wanneer je als retailer hier nog geen aandacht aan hebt gespendeerd, is het nu een goed moment om dat te gaan doen!

Digitale portemonnee

Een pinpas is al te ouderwets voor een online retailer. Apple, Samsung en Android pay is dit jaar gelanceerd in Nederland en kent een sterke groei. Online retailers gaan deze betaalmogelijkheid steeds meer accepteren. Het is gebruiksvriendelijker en veiliger in gebruik. Met plastic en papier betalen doen we al niet meer, gewoon met de telefoon of smart watch!

Hashtagonlinemarketing © Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin