E-mailmarketing op een goede manier inzetten.
E-mailmarketing is een van de bouwstenen van de online marketing, ook nu nog. De uitspraak dat E-mailmarketing niet meer van deze tijd is, is onjuist. E-mail is namelijk het makkelijkst persoonlijke contact dat kan worden gelegd tussen bedrijf en consument, mits je het goed organiseert. Een e-mail blijft namelijk altijd bewaart en er kan altijd en overal op worden gereageerd. Een telefoontje bijvoorbeeld moet in die 30 tot 60 seconden dat de telefoon overgaat worden beantwoord. Daar hebben de meeste mensen geen tijd en zin in, dat doen ze liever op het moment dat het ze zelf uit komt. In deze blog bespreken we waarom e-mailmarketing nog steeds zo belangrijk is en hoe je het beste jouw e-mailmarketing kan organiseren.
#Persoonlijk
Wanneer je aan E-mailmarketing denkt, denk je aan de herhaaldelijke nieuwsbrief die steeds maar weer in je mailbox verschijnt. Wanneer je een website bezoekt krijg je namelijk meestal direct de vraag of je je wil abonneren op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van een hele hoop onzin. Een grote tip voor websitebeheerders: stop met het versturen van een nieuwsbrief en ga persoonlijker te werk. Je zult merken dat dit je minder kost en meer oplevert.
Met de data die tegenwoordig kan worden verzameld op websites kan er iets veel beters worden verstuurd dan een onpersoonlijke nieuwsbrief. Mensen ontvangen al zo veel e-mails op een dag en lezen er nog geen 5% van. In plaats van een nieuwsbrief kun je beter de consument mailen op basis van hun interactie met jouw bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een webshop en je merkt dat persoon x elke maand of kwartaal hetzelfde besteld? Speel hier dan op in door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde mail te sturen dat het product alvast in zijn of haar winkelmandje ligt. Dit biedt meerwaarde voor de klant aangezien er persoonlijk contact is en iets makkelijk wordt voor hem of haar wordt gemaakt. Aan de hand van deze techniek kun je ervoor zorgen dat simpele e-mails een succesvol onderdeel van jouw online marketing wordt. Je kunt natuurlijk op vele manieren E-mails persoonlijk maken, kijk maar is naar de volgende E-mail van CZ aan een klant.

#Kleinschalig
Veel bedrijven houden tegenwoordig enkel nog contact met klanten of fans, dit met een goede reden. E-mailmarketing moet je namelijk kleinschalig houden, anders gaat het je te veel tijd en geld kosten voor iets waar niet je focus op moet leggen.
Met of zonder E-mail kun je makkelijk in contact komen met iedereen, maar wil je dat ook? Door middel van de focus te leggen op bestaande klanten en actieve fans van jouw bedrijf kan er een hoop tijd en geld worden bespaard op E-mailmarketing. Van alle mensen die jij maandelijks, wekelijks of misschien zelfs dagelijks een E-mail verstuurd lezen alleen de fans en klanten ze aandachtig. De andere scrollen erdoor heen of openen ze zelfs niet, omdat ze de klik met jouw bedrijf al hebben verloren. Misschien was het voor hen iets eenmaligs of iets uit het verleden. Deze mensen hechten geen waarde aan jouw E-mails, dus stop ze te versturen. Gok er niet op dat deze mensen terug komen, dan hadden ze dat al laten merken. Wel is het belangrijk om een verloren klant of oude klant ''warm'' te houden, maar doe dit niet herhaaldelijk met E-mailmarketing. Dit kan als irritant en onpersoonlijk worden ervaren. Een goede tip is om met speciale gelegenheden aandacht te besteden aan je verloren klanten, bijvoorbeeld met een simpele maar persoonlijke kerst- of verjaardagskaart.

#CallToAction
E-mailmarketing moet vooral worden ingezet om mensen aan te sporen iets te gaan doen. Wanneer je willekeurige E-mails verstuurd zonder achterliggende gedachte, dan ben je een hoop tijd en geld aan het spenderen aan iets wat jou niks gaat opleveren. Denk bijvoorbeeld aan die achterhaalde nieuwsbrief. Om ervoor te zorgen dat jouw E-mailmarketing nuttig is, moet er een duidelijke en vooral beknopte Call to Action aanwezig zijn in de mails die je verstuurd.
Dit kan je voor verschillende soorten CTA's inzetten, maar zorg ervoor dat het interessant genoeg is om de E-mail ook te lezen. Voeg daarvoor filmpjes, gifjes, foto's of grafieken toe om de CTA boeiend te maken. Hiermee is het voor de lezer direct duidelijk wat je wil bereiken met deze E-mail en is het interessant genoeg om een kijkje te nemen. Deze techniek is er voor bedoeld om de conversie op jouw E-mails te verhogen.

#Mobiel
De meeste E-mails worden tegenwoordig geopend met behulp van een smartphone. Voor de meeste is het ook een soort afleiding of ontspanning op een werkdag. Even alle E-mails doorspitten en wellicht zit er iets interessants tussen waarmee je jezelf weer 10 minuten kan vermaken.
Met de kennis dat de meeste E-mails worden geopend op een mobiel device is het belangrijk om je E-mails hierop aan te passen. Wanneer een E-mail, die enkel geschikt is om geopend te worden op een computer, word geopend op een mobiel apparaat moet de lezer vaak in en uitzoomen op de E-mail om het te kunnen ontcijferen. Dit zorgt ervoor dat veel lezers afhaken aangezien ze ''moeite'' moeten doen om een simpele E-mail te kunnen lezen. Hiermee verlies je veel contact met je publiek. Door te zorgen voor goede ''mobile-templates'' wordt elke lezer tevreden gehouden. De E-mail is dan namelijk op elk apparaat meteen aangepast aan het schermformaat en hoeft de ontvanger geen moeite te doen om de E-mail te kunnen lezen. Hiermee zul je op korte termijn meer actieve lezers krijgen.
#Onderwerpregel
Het eerste wat de lezer ziet van jouw E-mail is het onderwerp. Meer dan 30% van de lezers besluiten om de mail wel of niet te lezen aan de hand van het onderwerp. Zorg voor een interessant onderwerp van de E-mail, maar maak het niet mooier dan dat het is. Ga geen gebruik maken van ''Clickbait'' om meer mensen jouw E-mails te laten lezen. Wanneer de lezers na het lezen van een E-mail zien dat het onderwerp ze heeft misleid, zullen ze jouw E-mails niet zo snel meer lezen. Wees wel creatief met het onderwerp. E-mail wordt namelijk steeds vaker zakelijk en saai gevonden. Speel daar op in doormiddel van Emoji's en andere tekens, dit kan voor meer interesse zorgen.
De verschillende apparaten waarop E-mails kunnen worden gelezen hebben ook invloed op de onderwerpregel. Bepaalde platformen kunnen de onderwerpregel namelijk inkorten om het te laten passen binnen het scherm. Houd dit in je achterhoofd bij het bedenken van een onderwerp voor je E-mails, aangezien veel mensen wel of niet een E-mail besluiten te lezen na het zien van het onderwerp. Een raar ingekort onderwerp of een zin die niet lekker leest schrikt namelijk direct af. Test daarom eerst het onderwerp voordat je ze naar jouw netwerk verstuurd.
