Hoe maak je gebruik van Chatbots?
De
mogelijkheden van online service
Tegenwoordig wordt er al veel service verleend aan mensen
door computer gestuurde hulpmiddelen. Zo gebeurt dat ook steeds meer online.
Wanneer je een vraag of probleem hebt bij een bedrijf krijg je vaak eerst de
mogelijkheid om te praten met een chatbot. Wanneer je vraag te gecompliceerd is
word je uiteindelijk verder geholpen door een medewerker. Waarom mensen 24/7 geholpen
moeten kunnen worden en hoe dit mogelijk is leggen we je uit in deze blog.
#Chatbot

Computersoftware dat interactie kan maken met mensen bestaat al een lange tijd.
Al in 1950 werden er tests uitgevoerd met robots. Het doel was hierbij dat ze
niet van mensen waren te onderscheiden. Hedendaags zijn de robots vooral online
te vinden en in de vorm van mobiele assistenten. Siri van Apple en Alexa van
Google zijn hierbij de bekendste en meest gebruikte. Maar ook eerder waren deze
assistenten er al. Komt deze je nog bekend voor:
Clippy werd door Microsoft in 1996 gelanceerd om mensen te
helpen met de verschillende applicaties van Microsoft die op hun computers
stonden. Gebruikers vonden Clippy echter irrelevant, hij gaf enkel advies dat
je niet wilde of vertelde je iets wat je al wist. Daarom is Clippy in 2007
online begraven, RIP. Clippy is een goed voorbeeld van een vroege mobiele
assistent die niet goed genoeg was en het daarom niet heeft overleefd.
Online marketeers zijn tegenwoordig met hele andere computer
software bezig om mensen te helpen. Maar zonder al deze voorgaande stappen kon
de introductie van Facebook Messenger Bots in 2016 niet plaatsvinden. Facebook
is en blijft een van de grootste Social Media kanalen en er wordt dus dankbaar
gebruik van gemaakt door bedrijven. De combinatie van Facebook Ads en een
geautomatiseerde chatbot klinkt als muziek in de oren van een online marketeer.
Het is makkelijk in gebruik en kan universeel worden ingezet. Daarbij is het
goedkoper dan een fulltime assistent, die hebben we trouwens ook allemaal al in
onze broekzak zitten.
#Service
Bedrijven willen hun klanten natuurlijk goed helpen met
vragen of problemen, anders verliezen de klanten hun vertrouwen bij het
bedrijf. Maar bedrijven willen hier niet te veel tijd en geld aan spenderen.
Hiervoor is al een tijdje een oplossing voor: de chatbot. Echter is de chatbot
nog niet heel succesvol geweest. Nog steeds wordt er gewerkt aan een systeem
dat iedereen kan helpen, zo ver zijn ze daarentegen helaas nog niet. Het
chatbot-systeem heeft wel wat te bewijzen, 46% van de mensen prefereert
namelijk het contact met een medewerker. Veel mensen willen de chatbot niet
eens de kans geven, redenen hiervoor zijn de succesratio en de tijd die het
kost om een (nuttige) oplossing te krijgen. Waarom dan toch investeren in een
chatbot systeem voor jouw bedrijf?
De chatbot wordt in de ogen van online marketeers fout ingezet. Wanneer iemand een dringende vraag of service opdracht heeft voor een bedrijf moet er direct een oplossing komen. Het is fijn dat chatbots kunnen worden geoptimaliseerd doormiddel van het krijgen van lastige vraagstukken, maar daar heeft de klant op dat moment niet veel aan. Zet een chatbot voor simpelere taken in, verwaarloos je klanten niet door een niet geoptimaliseerde chatbot als primaire service mogelijkheid aan te bieden.

#Social Media
Als je goed gebruik wil maken van een chatbot voor jouw
bedrijf, zet deze dan in op je sociale media kanalen. Met een chatbot op je
website, facebook en Instagram zorg je ervoor dat bezoekers een soort
medewerker als hulplijn hebben tijdens hun klantreis. Zorg ervoor dat op de
homepagina van jouw website een geautomatiseerde chatbot aanwezig is met een
drop-down menu. Wanneer bezoekers op zoek zijn naar iets of ergens niet
uitkomen dan worden ze direct verwezen naar de juiste webpagina’s. Maar dring
niet met een chatbot aan. Bezoekers van je website moeten zelf de chatbot in
kunnen schakelen. Mensen die hier niet op zitten te wachten vinden het
vervelend om eerst iets uit te schakelen voordat ze verder kunnen. Hierdoor
raak je potentiële bezoekers kwijt. Zorg ervoor dat je voldoende data over jouw
websitebezoekers hebt om de chatbot te optimaliseren. Hiermee kun je de
irrelevantie van de chatbot verminderen en ervoor zorgen dat de chatbot de
conversieratio verhoogd.
Dit kan ook worden ingezet op Facebook en Instagram. Vooral
wanneer je Facebook Ads inzet voor je bedrijf is het handig om je Messenger te
automatiseren. Dit zal zorgen voor een hoger conversieratio. Wanneer mensen
klikken op een advertentie van jou worden ze dan te woord gestaan door een
chatbot die je zelf volledig kunt inrichten. Bijvoorbeeld om een proefles in te
plannen: De chatbot vraagt om de gegevens van de klant en geeft vervolgens een
drop-down menu weer met alle mogelijkheden voor een proefles. Als de klant
alles heeft aangevinkt krijg jij direct een melding dat iemand op die dag en
dat tijdstip een proefles voor zus en zo heeft ingepland. Dit kost je een
uurtje om in te stellen en levert je daarna zonder omkijken het gewenste
resultaat.
#Contactformulieren

De meeste websites maken nog steeds gebruik van contact formulieren. Dit is een omslachtige en langdurige manier om in contact te komen met het bedrijf. Een contactformulier is eigenlijk vragen of je het bedrijf een E-mail mag sturen. Dit is erg onpersoonlijk. Klanten of bezoekers moeten altijd in contact mogen en kunnen komen op de manier die hen het beste uit komt, een contactformulier valt hier in 9 van de 10 gevallen niet onder. Wanner je gebruik maakt van een contactformulier zorg dan voor een snelle reactietijd en vermeld duidelijk, van tevoren, wanneer je klanten een reactie kunnen verwachten. Wanneer mensen geen tijdsindicatie ontvangen, verwachten ze een snelle reactie. Als er dan geen snelle reactie volgt stel je een (potentiële) klant direct teleur.
Tegenwoordig moet alles meteen en snel, om hierop in te
spelen kun je dus beter investeren in een systeem dat meteen mensen kan helpen.
Link je sociale media kanalen aan je website zodat mensen via Messenger in
contact kunnen komen, zorg er daarnaast ook voor dat al je contactmogelijkheden
gewoon vermeld staan op de website. Veel mensen nemen nog het liefst via de
telefoon of per E-mail contact op, deze gegevens moeten daarom duidelijk en
vindbaar op de website aanwezig zijn. Dit klinkt logisch, maar vaak ben je 3
tot 4 ‘’clicks’’ verder op een website totdat je erachter komt dat het E-mail
adres er niet op staat. Alleen dat achterhaalde contactformulier.