Nadelen van Online Marketing
'Elk voordeel heb z'n nadeel' - Willem van Hanegem (1971)
Na het aan bod laten komen van de voordelen wordt het tijd om naar de andere kant van online marketing te kijken, de nadelen. Naast de vele voordelen van online marketing zijn er ook een aantal factoren die nadelig kunnen worden bevonden bij het in zetten van deze soort marketing. De nadelen zetten we op een rijtje en worden toegelicht in de blog!
#Toegankelijk
Sociale media is toegankelijk voor iedereen, dit hoeft niet direct een nadeel te zijn maar het woord 'iedereen' zegt het al. Buiten dat je vrienden en fans aanwezig zijn, zijn ook je tegenstanders en haters actief op social media. Dit kan tot gevolg hebben dat je niet alleen positieve maar ook negatieve aandacht krijgt. Dit kan impact hebben op je vrienden en fans. Vindt een manier de negatieve aandacht om te buigen naar iets positiefs. Gebruik als voorbeeld bol.com

Niet iedereen kan en moet het eens zijn met wat mensen op sociale media plaatsen. Mensen kunnen reageren op alles wat er wordt geplaatst, dus ook negatieve ervaringen of meningen. Net zoals de berichten zijn deze reacties niet te verwijderen. De beste tip die wij kunnen meegeven is vrij voor de hand liggend, wees voorzichtig met wat je plaatst op het internet.
#Onuitwisbaar
Het grootste nadeel van online marketing is de gebruiker, ofwel de mens. Sociale media wordt namelijk gezien als middel om communicatie sneller te laten verlopen. Dit doet het door de drempel om iets de wereld in te schieten zo laag mogelijk te leggen.
Het gevolg hiervan is dat mensen onnauwkeurig worden, berichten worden te snel of verkeerd geplaatst en zoals eerder besproken is het erg lastig om iets permanent te wissen van het internet.
Doordat deze fouten op social media simpel te vinden zijn voor de medemens, kan dit gemakkelijk resulteren in negatieve publiciteit. Wees dus erg voorzichtig met het plaatsen van berichten om negatieve publiciteit te voorkomen.
#Tijdbesteding
De gedachte dat het eenvoudig is om in een korte tijd te kunnen groeien als ondernemer met online marketing via social media is veel voorkomend, maar vergis je er niet in. Het gevolg van online marketing is dat je grote hoeveelheden data in handen krijgt. Om deze data op een effectieve manier in te kunnen zetten vraagt dit veel tijd. Naast de grote hoeveelheid tijd is het hebben van kennis van het vak cruciaal om effectief te werk te gaan met de vele mogelijkheden van online marketing. Wanneer de kennis van online marketing ontbreekt of wanneer je er simpelweg de tijd niet voor hebt.