Wat is er met Tik Tok?

11-12-2019

Naast Facebook, Instagram, YouTube en Twitter is er sinds 2018 een ander Social Media platform dat het strijdtoneel bestijgt. Tik Tok of Douyin werd in 2016 gelanceerd en heeft al snel de aandacht gekregen van de sociale media gebruikers. In 2019 is de app echt ontploft, in het eerste kwartaal van dit jaar hebben bijna 190 miljoen gebruikers de app gedownload. Maar waarom? Wat is Tik Tok en waarom is dit platform een grote speler geworden in sociale media wereld?

Wat is Tik Tok?

Tik Tok is origineel in september 2016 gelanceerd onder de naam Douyin. Dit platform wil haar gebruikers de kans bieden om hun creativiteit in te zetten om leuke, korte filmpjes te maken en te delen met de wereld. Het platform is te gebruiken is de vorm van een mobiele app en is te downloaden via de Apple- en Google Play Store. Wie wil beginnen met hoogwaardige content creëren in de vorm van video, wordt al gauw in aanraking gebracht met Tik Tok. Hiermee gaat het platform de strijd aan met bijvoorbeeld YouTube. Aangezien Tik Tok inspeelt op korte video's welke snel en eenvoudig te maken zijn, is het niet volledig te vergelijken met de content creators van YouTube. Maar het bereik dat Tik Tok heeft, is wel een serieuze concurrentie voor de YouTube gebruikers.

Waarom Tik Tok?

Tik Tok kent maandelijks 500 miljoen actieve gebruikers en staat daarmee op plek 9 van de meest gebruikte sociale media platformen en dus boven Twitter, LinkedIn en Snapchat. Meer dan een kwart van deze gebruikers zijn actief in Azië. Douyin is razend populair geworden in Aziatische landen. De Aziatische versie van Tik Tok heeft in minder dan 3 jaar meer gebruikers gekregen dan dat Instagram heeft bereikt in 6 jaar! Tik Tok kent ook succes in het westen, het is namelijk de meest gedownloade app in de IOS Store. Met 33 miljoen downloads op IOS in het eerste kwartaal van 2019, verslaat het YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat in de lijst van meest gedownloade apps. De focus ligt daarbij op jongeren onder de 18, dat is misschien ook de reden dat jij het nog niet hebt gedownload of er nog niet van hebt gehoord. De app ziet er kinderlijk uit en dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen.

Is Tik Tok ook interessant voor Marketeers?

Het is nu wel duidelijk dat je Tik Tok niet moet onderschatten. Het is nog steeds aan het groeien en zal niet lang duren dat de app een plek in de top 5 van meest gebruikte sociale media apps zal staan. Maar is er dan ook potentie om actief te adverteren? De cijfers van het gebruik zijn positief voor het inzetten van advertenties. De gemiddelde gebruiker logt meerdere malen per dag in op de app en is dagelijks bijna 1 uur actief. Genoeg aanwezigheid dus om mensen te bereiken met campagnes. Alleen is het publiek van de App nog niet optimaal voor de meeste advertentie campagnes. Als online marketeer is het belangrijk om de ontwikkeling rond de app te blijven volgen. Maar kan er al worden geadverteerd via Tik Tok? En hoe dan?

Tik Tok Ads

Aangezien de app gratis te gebruiken is, kan er uiteraard worden geadverteerd via de app. Door een profiel te creëren en content te plaatsen die refereren naar jouw merk of bedrijf kun je gemakkelijk gratis een publiek te krijgen. Maar er is ook iets dat vergelijkbaar is met Facebook adverteren. Betaalde advertenties inzetten die het publiek te zien krijgt. Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden:

  • Pre-Roll Ads, een video die afspeelt wanneer je de app opent
  • In-feed Ads, advertenties die te zien zijn wanneer je door je feed scrolt
  • Hashtag Challenges, video's die mensen aanmoedigen jouw hashtag te gebruiken
  • Branded Effects, filters en banners die jij kan aanbieden aan gebruikers

Dit klinkt erg positief en aantrekkelijk om mee te beginnen. Maar er is een groot nadeel. Adverteren op Tik Tok is heel erg duur. Maar dan ook echt heel duur. Een gemiddelde campagne ligt tussen de 50.000 en 100.000 euro en is dus niet voor de kleinere bedrijven weggelegd. Tik Tok wordt momenteel gedomineerd door advertenties van de grote bedrijven zoals bijvoorbeeld McDonalds. Als je hier het geld niet voor hebt, zet dan nog geen streep door dit platform. Het is namelijk wel makkelijk om gratis een publiek aan te spreken. Zoals eerder gezegd heeft Tik Tok de potentie om net zo groot te worden als Facebook en Instagram, dus begin met content te plaatsen en bouw een volgersbasis op. Dus ga aan de slag met Tik Tok en boost je online bereik!

TikTok Facts!

Wat is er dan zo bijzonder aan de statistieken van Tik Tok? We hebben wat feitjes onder elkaar gezet voor je!

  • Meer dan 1 miljoen video's werden er per dag bekeken via Tik Tok in 2018.
  • Tik Tok is in 155 landen en 75 talen beschikbaar
  • 90% van de gebruikers logt iedere dag in op Tik Tok.
Hashtagonlinemarketing © Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin